Småsnutter

På slutten av 1800-tallet ble det stadig mer utbygd på byløkkene i Moss sentrum, og i takt med urbaniseringen kom det også et forbud mot løse husdyr i gatene. Dette skapte utfordringer for byens kjøpmenn som ofte hadde flere kuer på beite på byløkkene. Da det ble vanskelig å ha dyrene beitende inne i byen, begynte kjøpmennene å leie beiteområder utenfor sentrum, blant annet på Tronvik. Leien var 2 daler per ku i måneden.

Kuene ble ikke værende fast på Tronvik, men ble hver morgen jaget dit fra Moss. Fjøseiere i sentrum slo seg sammen og drev kuene opp Helgerødgata og videre til beiteplassen. Om kvelden ble de drevet tilbake til sentrum. Det kunne være opptil 30 kuer i følget, noe som nok skapte oppmerksomhet når de ble drevet gjennom hovedgata over øya. Byfolk i Moss hadde kuer hovedsakelig for melk, og overskuddsmelk ble solgt videre til andre. Prisen for melk var på denne tiden rundt 2-3 skilling per liter.

Denne ordningen ble imidlertid kortvarig, ettersom urbaniseringen og økende trafikk gjorde det vanskelig å ha kuer beitende på denne måten. Kjøpmennene i Moss valgte etter hvert å selge kuene og heller kjøpe melk fra andre kilder. Rundt århundreskiftet åpnet Moss Meieri, som effektivt erstattet behovet for egen melkeproduksjon blant byens beboere.

Kilde: Nikolai Walles historier, 1932. 
Foto: Vogt-samlingen Moss bibliotek og noen tilfeldige kuer.


𝐀𝐤𝐬𝐣𝐞𝐬𝐞𝐥𝐬𝐤𝐚𝐩𝐞𝐭 𝐀𝐥𝐩𝐡𝐚

En tredje ‘Alpha’ ble bygget i 1904 ved Moss mek. Verksted. Den var sertifisert for 378 passasjerer og kunne ta 80-100 tonn last. Den ble umiddelbart satt på ruten Moss – Kristiania hvor den seilte fast i hele 35 år. Den nye «Alpha» var svært lønnsom og det var denne ‘Alpha’ som byen kjente best av alle selskapets båter. Og ofte den de fleste tenker på som den første «Alpha». Kaptein på «Alpha» var Ths. Andresen frem til Wilh. P. E. Wilhelmsen overtok. «Alpha» ble solgt i 1940 til et selskap i Oslo og bygget om til en lastebåt.

I 1910 ble det fremmet et forslag om å slå A/S Alpha sammen med Nesodden Dampskibsselskap ettersom konkurransen i fjorden økte og kravene fra publikum stadig ble ble større. Forslaget ble nedstemt og ved en ekstraordinær generalforsamling ble det i stedet for sammenslåing, en utvidelse. I desember 1910 kjøpte A/S Alpha båtene «Bastø» og «Bastø II» av konsul Rich. Peterson. Samtidig kjøpte de rettighetene for ruten Moss – Horten. Selskapet betalte 152.000 kroner. Frem til dette var Peterson en av de argeste konkurrentene på ruten til Christiania. Ved salget forpliktet Peterson seg til å ikke drive konkurrerende virksomhet i fremtiden.