Hopp til innhold
Mossehistorien

Mossehistorien

– Hvor lokalhistorie skapes –

  • Hvem er Mossehistorien?
  • Småsnutter
  • 17 mai & jubileum
    • 1 og 17 mai
    • 50 år med unionen i 1864
    • Byjubileum 1970
    • Jubileumsfondet 1920
    • Kong Carls kroning 1860
    • Mossedagene 1947
    • Tusenårsfesten 1872
  • Anno og kronologisk
    • Bildebeskrivelser
    • Da Momme Peterson kom til Moss
    • Fra forvalter A. Magnussens minnebok 1935
    • Kronologisk 1200 – 1299
    • Kronologisk 1300 – 1399
    • Kronologisk 1400 – 1499
    • Kronologisk 1500 – 1599
    • Kronologisk 1600 – 1699
    • Kronologisk 1700 – 1799
    • Reiseskildringer
  • Artikler
    • Balaklava og Malakoff
    • Byens første sjåførlærer
    • Da Basarbygningen ble okkupert
    • Da Ribbungene rømte over Jeløy
    • Eksplosjonen i Ibsens gate
    • Et hjørne med historikk
    • Molbæktjernet
    • Moss Sjøbadinnretning
    • Mossefirkort
    • Litt om fotball
    • Oslofjorden rundt
    • Postraneren Brede Arnesen Nord
    • «Prospekt af Moss» 1901
    • Sakset fra avisene
    • Skihytta på høyde 101
  • By- og distriktskolene
  • Folk og fe
    • Baltzer Grydeland og gamle Moss
    • Byens første sjåførlærer
    • Christian Heyerdahl Bassøe
    • Johan Henrik Rynnås
    • Ola «Sønnavind» Syversen
  • Fergehistorien
    • 1884 – 1949 DS Bastø
  • Forretninger
    • Apotek
    • Bakeri, kafé og konditori
    • Bank, eiendom og forsikring
    • Begravelsesbyrå
    • Bil, bud, transport og vognmenn
    • Bokhandel, trykkeri og foto
    • Bygg, trelast, glass og hage
    • Elektriske forretninger
    • Fotografer og malere
    • Frisør, barberer og hudpleie
    • Gartnere
    • Glass og stentøi
    • Gullsmeder
    • Håndverkere
    • Isenkram og kramboder
    • Isskjæring
    • Kiosk, frukt og tobakk
    • Kjøpesenter
    • Kolonialer
    • Leger og tannleger
    • Maling og tapet
    • Manufaktur
    • Møbelforretninger
    • Plate og musikkforretninger
    • Radio, TV og hvitevarer
    • Reisebyrå
    • Sadelmakere og møbeltapetserere
    • Skoforretninger
    • Slakt- og fiskeforretninger
    • Sportsforretninger
    • Transport og budservice
    • Urmakere og optikere
    • Ved, kull og fyring
    • Verksted og motorisert
  • Gate- og bygningshistorikk
    • Fra Fiskertomta til Parkteateret
    • Gamle gårder
  • Gater i Moss
    • Aksel Olsens vei
    • Anton Krogsvolds vei
    • Bjerget/Bærja
      • Bilder fra Bjerget
    • Verket – En innføring
  • Historier om..
    • Hekser, overtro, trolldom, spøkelser og kvaksalvere
    • Familie og kjærlighet
    • Hverdagsliv
  • Industri
    • Brukt og avfall
    • Bryggeri og mineralvann
    • Byggvare
    • Glass, jern og metall
      • Glasshytte – En levende Tradisjon
    • Klær, sko, såpe og tekstil
    • Kull og koks
    • Maskin, mekanisk og elektrisk
    • Matproduksjon
    • Møbelproduksjon
    • Sykkel, buss og bil
    • Tobakk og snus
    • Trykkeri og papir
  • Jernbanen
    • Scandiapilen
  • Kanalen
    • Ka-Fru-To
  • Krigstid
  • Kommunalt
    • Ordførere
      • Emil Andersen
  • Lett blanding
    • Almanakk
    • Chinesisk Kunst- og Lyst-Fyrverkeri
    • Heksejakt i Moss
  • Motorisert
    • Det ble ingen høybro
    • Gate-navnedåp 1882
    • Gate-navnedåp 1907
  • Postkort
  • Produsert i Moss
  • På Jeløya
    • Orkerød barnehjem
  • Sjø, skip og hav
    • Skipreide
    • Værla – Kjært barn har mange navn
  • Videoklipp
  • Vansjø
    • Rutebåtrafikk i Vansjø
      • 1880–1881 Første båt
      • 1888–1894 Turom
      • 1904–1910  Vansjø «Pædda»
      • 1909-1916 Trafik
      • 1914 Falken
      • 1919-1922 Ellen
      • 1948-1967 Gorm
      • 1992-1999 Vansjøturisten
  • Verdt et besøk
  • Lokalhistoriske verktøy
  • Butikk

Kontakt

kontakt@mossehistorien.no

Bilder fra Bjerget

Rundt 1904.
Flyfoto 1935
Flyfoto 1962. Fotograf K Harstad
Før og nå. Google streetview 2022 og Johan Rynnås 1966
facebookDel på Facebook
FollowSend e-post
Publisert 25. desember 202425. desember 2024Forfatter Arve Tomt Gundersen

Innleggsnavigasjon

Forrige Forrige innlegg: Bjerget/Bærja
Neste Neste innlegg: 1884 – 1949 DS Bastø
Stolt drevet av WordPress