Artikler

Her finner du en oversikt over forskjellige artikler og innlegg
skrevet av Arve Tomt Gundersen for Mossehistorien.
Trykk på bildene for å lese mer!

Da ribbungene rømte over Jeløy
Et slag mellom birkebeinerne og de opprørske ribbungene fant sted på Jeløy i 1221.


Skihytta på høyde 101
I februar 1934 ble det annonsert etter anbud om oppføring av en skihytte i Mossemarka. Eier av skogen på dette tidspunktet var konsul H. B. Peterson. Han ønsket å stille sin eiendom til disposisjon for byens borgere.


Da Basarbygningen ble okkupert
Lørdag 15. april 1972 tok en del ungdom og noen voksne seg inn i Basarbygningen og okkuperte bygningen for å demonstrere.


Litt om fotball
Nå var ikke fotball et ukjent begrep rundt 1900. Men i organisert form var det ennå ganske ukjent. Det var «fotballag» i hver eneste bydel og på Jeløy. Underveis begynte disse å møtes for vennskapelig, alvorlig lek. Det handlet selvsagt om å vinne. Dette var også i en tid hvor foreldre var håpløst gammeldagse. De forsto ikke så mye av denne fotballen, viste liten interesse  og så på det hele som lek.


«Prospekt af Moss» 1901
I 1901 ble det lansert en malerikonkurranse for å forevige Moss by, inspirert av overlærer Richard Olsen og støttet av tidligere statsråd Johan H. P. Thorne. Arne Hjersing vant konkurransen med sitt verk som senere ble kritisert for sin mangel på byens karakteristiske trekk, men maleriet er fortsatt en viktig del av Moss’ kulturarv og henger i dag i rådhuset.


Oslofjorden rundt
I 1957, da de eldste bilene allerede hadde oppnådd veteranstatus, ble det spennende billøpet «Oslofjorden rundt» arrangert, hvor deltakerne stoppet i flere byer, inkludert Moss, for utstilling og underholdning. Moss’ hoff-fotograf, Johan Rynnås, var på plass for å dokumentere denne begivenheten, som feiret bilkulturen og samlet bilentusiaster for å vise frem deres elskede veteranbiler.


Molbæktjernet
I dag ligger Molbekktjernet som en liten perle midt inni i større anleggsområde fordi Bane NOR anlegger ny jernbane. Tjernet har beholdt sin idyll og vil trolig fortsette med det i ennå mange år. Om ikke eiendomsspekulanter nok en gang får sin vilje, og et boligfelt overtar plassen. Noe som har vært forsøkt ved flere tilfeller i følge byens aviser. Kystlinjen går ved tjernet og er en populær plass.


Malakoff
I dag er navnet Balaklava og Malakoff helt vanlige navn for byens innbyggere. Og de fleste av oss har få tanker om mange spesielle navn i Moss. Men la oss ta en nærmere titt på akkurat disse navnene og hvordan de ble til. Vi må tilbake til 1854, til en by på Krim-Halvøya.


Et hjørne med historikk
Et hjørne er kanskje ikke alltid bare et hjørne. Og på hjørnet av dagens Dronningens gate og Kirkegata står det en minnestein til ære for de falne under andre verdenskrig. Men la oss gå litt lenger tilbake i tid. Helt tilbake den gang Moss ikke var annet enn et ladested. Og siden det det nylig var byjubileum vet du at det er minst 300 år tilbake i tid.


Postraneren Brede Arnesen Nord
Under Napoleonskrigene og krigen mot Sverige i 1814 var det hentet inn soldater fra alle steder rundt i landet. Og da freden kom med konvensjonen ble undertegnet sto mange av soldatene uten noe å gjøre. Noen reiste hjem, andre bosatte seg i nærheten av sin siste post. Etter krigen var det lite mat og dårlig med arbeid. Soldater og folk gjorde hva de måtte for å overleve. Noen valgte negative snarveier.


Eksplosjonen i Ibsens gate
Oscar Rønnebergs jernvareforretning var en viktig forretning i Moss, og gjennom tre generasjoner av familien Rønneberg, bidro de til å skape et solid og velrenommert selskap som fortsatt minnes i dag.


Byens første sjåførlærer
Rådegutten som kom til Moss for å skape bilhistorie. Han var sjåfør på byens første drosjebil, hadde opplæring av sjåfører ved Moss aktimeieri og var var den første kjørelæreren i Moss. Etter dagens normer, åpnet han byens første kjøreskole.