Det ble ingen høybro

Da broen vi kjenner i dag ble bygget, var en høybro et av alternativene som måtte forkastes, blant annet på grunn av kostnadene. På dette postkortet fra 1903 kan vi se en svært god beskrivelse av hvor høy denne høybroen faktisk måtte være for å være i en forsvarlig høyde.

I skogbrynet i bakgrunnen kan vi se taket på Breidablikk, der rådhuset ligger i dag. Der måtte en slik bro startet, og den ville gått i en slak gradering til omtrent der vi ser fruene i bildet. I tillegg måtte det blitt designet et massivt kryss like nedenfor eller i Gimlekrysset for å kunne håndtere tungtrafikken til all industrien, som da ville ligget litt klønete til på undersiden av broen.

Dagens bro, en klaffebro, er en god løsning som har vist seg å fungere godt gjennom årene, og det er ikke sikkert at en høybro ville vært det beste valget. Problemene ville nok vært enda verre med en høybro enn det vi ser i dag. Selv om det finnes mange gode ideer og løsninger i dag, var klaffebroen trolig den beste løsningen på den tiden.

Legg igjen en kommentar