Dampskipet Beta

Den første Beta fergen.

DS Beta var en dampbåt med opprinnelse i 1869, og den ble bygget på Reiherstieg-Schiffswerfte und Maschinenfabrik i Hamburg, Tyskland. Båten ble bestilt av rederiet Cuxhavener Dampfsciff A.G. i Cuxhaven og fikk navnet «Patriot». I 1883 ble det satt inn en ny kjele og maskin med 2 sylindre, fra H. Brandenburg i Hamburg. Etter noen år ble skipet solgt til rederiet L.F. Mathies & Co. & Wilh. Richters i Hamburg i 1889. De beholdt navnet «Patriot» og satte den i fart mellom Hamburg og Helgoland.

1 april 1896 ble DS Patriot kjøpt av rederiet Næsodden Damskibsselskab i Kristiania (nåværende Oslo), og Patriot ble satt i drift i Oslofjorden mellom Kristiania og Moss. Deres tidligere DS Drøbak hadde havarert ved brann og en ny ferje måtte på plass. Den nye fergen var større enn sin forgjenger, noe som gjorde det vanskelig å legge til kai. Derfor valgte rederiet å selge Patriot etter kun 2 sesonger i drift.

Rederen Fred Olsen i Kristiania kjøpte Patriot i starten av mars 1898, men solgte straks videre.

Rederiet A/S Alpha i Moss kjøpte rutebåten Patriot 21. mars 1898 for 40 000 kroner. Selskapet, som var nystartet i 1892 drev godt fra første virkedag. De hadde fra tidligere rutebåten DS Alpha. De tjente godt spesielt på billettinntektene. Og i 1897 hadde selskapet et overskudd på 20 000 kroner. En sum de ønsket å investere. Valget falt på en ny ferge.  De kjente allerede til DS Patriot. Dermed havnet skipet i rederiet Alphas eie. De døpte samtidig om navnet på skipet til DS Beta. 

Båtene Alpha og Beta var svært populære blant passasjerene, og det var enkelt å huske navnene deres. Beta ble først satt inn på sommerruten fra Moss til Kristiania, med stopp langs hele Oslofjorden på begge sider. Moss og Horten var endestasjoner, og ruten ble senere utvidet til å inkludere Larkollen, Hankø, Hvaler og Fredrikstad.

Hovedstaden

Beta var kun i drift på sommerruten, som gikk fra mars til august. Avgang var fast fra Alphabryggen i Moss kl. 08.00, og fra Revierbryggen i Kristiania kl. 17.00. I 1913 ble disse tidene endret til kl. 08.30 og 16.30, og på søndager gikk båten kl. 05.15 og kl. 18.00.

Hankø

I 1917 ble ruten endret, og båten gikk fra Kristiania hver dag kl. 08.00, og ble forlenget til Fredrikshald med avgang neste dag kl. 10.00. Ruten inkluderte stopp ved Hankø, Fredrikstad og endestasjonen i Halden. Etter dette endret tidene seg ved nesten hver nye sesong.

Før ombyggingen

I 1899 gjennomgikk Beta en omfattende ombygging ved Fredrikstad Mekaniske verksted. En ny dampkjele ble installert, og skipet ble sertifisert for å kunne ta 274 passasjerer. Et større promenadedekk ble også lagt til, og dette ble svært populært blant passasjerene. Spesielt om sommeren var det yrende liv på dekket.

Beta hadde fast plass ved Alphabrygga, som hadde fått navnet sitt etter rederiet AS Alpha, og lå ofte i opplag innerst i Mossesundet.

Vinteropplag – Mossesundet

Båten var en av de raskeste dampskipene i Oslofjorden i sin aktive periode, og var en kjærkommen tilføyelse til den populære sommerruten langs kysten.  Beta hadde forskjellige kaiplasser i hovedstaden. Akershusutstikkeren i Piperviken, Jenrbanebryggen og Revierbryggen.

I 1921 gjennomgikk Beta nok en runde med endringer og reparasjoner. Etter å ha gjennomført en testtur den 13. juli samme år var skipet klar for å ta fatt på nye sesonger med passasjertrafikk langs Oslofjorden.

Til kai, Drøbak.

Dampskipet Beta ble med tiden mest kjent som pappabåten. Et navn som skulle følge de neste rutebåtene med tiden. Mange fedre pendlet fra Moss til hovedstaden og kunne være der hele uken før de kom hjem i helgene. Skipet ble også benyttet til utleie. Spesielt ved store kor og musikkstevner hvor folk langs Oslofjorden gjerne gikk av og på underveis og ble med til stedet som holdt stevnet. Ofte kunne det være så mye folk at Beta måtte ta ekstrarunder.  I 1932 ar det eksempelvis et stort arbeideravholdsstevne på Jeløy med 3000 deltagere. 

Den erfarne kapteinen Carl Wennersten var den første som førte roret på DS Beta. Han hadde tidligere vært kaptein på selskapets første båt, DS Alpha. Wennersten ble etterfulgt av Nils H. Damnæs, som ledet skipet frem til 1935. Damnæs hadde en allsidig bakgrunn som bonde på gården Ås på Jeløy og startet sin karriere på sjøen allerede som 15-åring da han mønstret på fullriggeren Høvding fra Moss. Etter dette jobbet han som inspektør hos AS Alpha før han overtok som kaptein på Beta.

I 1909 var Beta involvert i en kollisjon med dampskipet Frosta ved St. Olafs pir. Mens Beta var på vei ut, var Frosta på vei inn og tutet med skipsfløyten. Kapteinen på Beta prøvde å unngå kollisjon ved å styre akterut, men endte opp med å stå på tvers og kollidere med Frosta. Mannskapet på Frosta ga Beta all skyld, mens mannskapet på Beta mente at skylden lå hos Frosta. Det oppsto en langvarig rettssak etter hendelsen, men ingen store skader ble påført. Kilde: Folketiende.

Det er ikke uvanlig at skip og båter brukes til smugling av varer, og Dampskipet Beta var intet unntak. I 1924 ble Beta stoppet av politiet like etter avgang fra Hankø, og etter et grundig gjennomsøk på båten ble det funnet et stort lager med smuglersprit ombord. Dette var i en periode hvor spritsmugling var utbredt i Oslofjorden, og politiet gjennomførte jevnlig kontroller for å avdekke slike tilfeller. Smuglerne hadde tilsynelatende lagret spriten i kanner, kasser og kofferter, og det var også et større lager på Hankø, da smuglerne tok med seg litt av gangen. Det står ikke klart om mannskapet ombord kjente til smuglingen, men det er ikke usannsynlig at noen var involvert i å holde denne informasjonen for seg selv, mot en liten gevinst. Kilde: Namdalen Folkeblad.

Båten ble i hovedsak benyttet i ruten mellom Kristiania, Moss og Fredrikstad. DS Beta var en viktig del av transporten i Østfold-området gjennom mange ti-år, men etterhvert ble den for gammel og ineffektiv til å konkurrere med moderne skip. 

Norges Handels & Sjøfartstidende. 7. september 1934.

I 1935 ble Beta solgt til Fredrikstad Skibsophugnings- & Demomteringskompani, og allerede  året etter ble den hugget opp til skrapjern. Samtidig gikk det et rykte om at Beta var solgt til Rogaland Ruteselskap. Noe som ble trykket i flere medier, og var kun rykter. Det riktige salget var til Fredrikstad for 6000 kroner med én betingelse. Skipet skulle på ingen måte settes i en rute som kunne konkurrere mot noen av rederiet Alphas rutebåter. Årsaken til salget var de årlige skipskontrollene. Beta kostet stadig mer i vedlikehold og AS Alpha hadde en filosofi om å ikke samle på gamle båter. Valget sto i 1934 derfor på å totalrenovere eller selge. Beta var i trafikk frem til september 1934. Ble solgt 2. februar 1935. Og hugget opp i 1936.

DS Beta var i aktiv tjeneste i 66 år. 

Kilder
Forskjellige aviser i tidsperioden
Knut H. Næss
Diverse dokumentasjon

Legg igjen en kommentar