Et nytt forsøk på rutetrafikk på Vansjø
Etter flere tiår uten organiserte båtturer på Vansjø, tok Per Austad i 1992 initiativ til et nytt eventyr på innsjøen. Med trebåten Vansjøturisten ville han gi både mossinger og tilreisende muligheten til å oppleve Vansjøs naturskjønnhet på nært hold. Etter modellen til tidligere turbåter som Gorm, tilbød Vansjøturisten faste rundreiser, spesialturer og charterturer for grupper. Dette ble raskt populært, og i løpet av de første årene økte både antall turer og interessen fra publikum. Båtene hadde base på Flua, Krapfoss.
Starten på eventyret

Fredag 30. juni 1992 la Vansjøturisten ut på sin første rundtur, med avgang fra Nesparken. Austad og hans støttespillere hadde jobbet i flere måneder for å forberede båten til drift, med hjelp fra båtbygger Svein Øra. Båten var en 22 fot stor trebåt, registrert for 12 passasjerer, og var godkjent av Sjøfartsverket etter strenge krav. Målet var å gi folk en trygg og hyggelig opplevelse på innsjøen. Bygget hos Skipsteam på gamle Fredrikstad Mek. Verksted.
Turene hadde tre ulike alternativer, alle med faste avganger fra Nesparken:
- Korttur til Elverhøy – Båten gikk opp Mosseelva, gjennom Vrangen og videre til Elverhøy, hvor passasjerene kunne kjøpe forfriskninger i klubbhuset til Vansjø Båtforening. Deretter gikk turen ut i Vanemfjorden før kursen ble satt tilbake til Nesparken. Denne turen varte mellom 1,5 og 2 timer.
- Mellomlang tur gjennom Vansjø – Denne gikk samme vei til Elverhøy, men deretter videre til Bjørnåsen og forbi det gamle steinbruddet. Deretter gjennom det kjente «Nåløyet» og via sørenden av Bjørnåsen og Ospemholen. Returen gikk via Nesensundet, Sildholmen og Arefjorden tilbake til Nesparken. Turen tok omtrent tre timer.
- Langtur til handelsstedet Hovin – I tillegg til ruten til Elverhøy gikk denne turen videre til Storefjorden og Kjøkkenholmen. Underveis passerte båten flere holmer og sund, før den kom til Hovin, hvor passasjerene kunne gå i land for en kopp kaffe. Returen gikk over Osgrovfjorden til Nesparken. Denne turen varte mellom fem og seks timer.
En umiddelbar suksess

Allerede de første ukene viste det seg at Vansjøturisten fylte et behov. Mange av passasjerene hadde aldri tidligere opplevd Mosseelva eller Vansjø fra vannet, og responsen var overveldende positiv. Flere ønsket å ta turen igjen, og det ble vurdert å sette opp kveldsturer for å imøtekomme etterspørselen.
Turene ga også ny giv til næringslivet langs Vansjø. Blant annet fikk kaféen på Elverhøy en oppblomstring, og folk sa spøkefullt at duften av nystekte vafler kunne kjennes helt ned i Mosseelva.
Suksessen til Vansjøturisten førte til medieoppmerksomhet, og i 1994 fikk båtturene en egen reportasje på NRK. Dette bidro ytterligere til økt interesse, og Austad bestemte seg for å utvide virksomheten. På det meste hadde de passasjerer fra 30 nasjoner oppført i gjesteboka.
To båter og billettkontor i Nesparken

I 1995 ble tilbudet utvidet med en båt til, og Vansjøturisten I fikk følge av Vansjøturisten II. Begge båtene var 22 fot lange og hadde plass til 12 passasjerer. Med to båter kunne Austad øke kapasiteten og tilby enda flere turer daglig. Det ble også opprettet et billettkontor ved brygga i Nesparken, drevet av folk fra turistkontoret.
Ruteopplegget ble justert for å gjøre det mer forutsigbart. Nå ble det kjørt fire daglige turer til Elverhøy, to turer rundt Tømmerøya, samt charterturer for grupper. Den tidligere langruten til Råde ble erstattet med en rundtur i Storefjorden, men denne ble kun kjørt på bestilling.
Prisene økte noe, men var fortsatt rimelige:
- Tur til Elverhøy: 45 kr for barn, 70 kr for voksne.
- Rundtur rundt Tømmerøya: 70 kr for barn, 110 kr for voksne.
- Storefjorden rundt: 120 kr for barn, 180 kr for voksne. Pensjonister fikk honnørrabatt.
For å håndtere økningen i trafikk, ansatte Austad fire nye båtførere med bakgrunn fra handelsflåten. De nye førerne var alle lokalfolk med god kjennskap til Vansjø.
Navn som Frank Arne Jensen, Håkon Horntvedt, Lasse Dahl, Carsten og Knut var førere.
Motgang og nedgang

Selv om interessen for båtturene var stor, ble driften utfordret av økonomiske forhold. I 1996 oppsto det en kontrovers da det kom frem at ansatte ble lønnet via KAJA-prosjektet, et kommunalt arbeidsmarkedstiltak. Dette førte til en heftig debatt i byens aviser om hvorvidt midlene skulle fortsette å gå til Vansjøturisten. Etter mye diskusjon endte det med at støtten ble avslått, og de daglige ruteturene måtte legges ned.
I 1997 ble det forsøkt å drive videre med charterturer og bestilte oppdrag. Dette fungerte greit i første halvdel av sommeren, men etterspørselen flatet ut utover sesongen. De påfølgende årene ble Vansjøturisten kun brukt sporadisk til spesialoppdrag, og i 1999 var eventyret definitivt over.
Slutten for Vansjøbåtene
Da Vansjøturisten ble tatt ut av drift, var det siste kapittel i en lang historie med organiserte båtturer på Vansjø. Fra dampbåten Vansjø på 1800-tallet, via Trafik, Ellen og Gorm, hadde båtene i over hundre år vært en del av friluftslivet i Mosseregionen. Men med Vansjøturisten var det slutt. Uten en økonomisk bærekraftig modell var det ingen som lenger kunne tilby organiserte turer på innsjøen.
Hva skjedde med Vansjøturisten?
Rundt 2002 ble båten kjøpt opp av gjenbrukshandleren Gisle Larsen. Planen var å bygge den om til en flytende hytte med navnet Vansjø. I 2003 hadde båten sin siste reise, men hva som skjedde videre er ukjent.
De siste 25 årene har det innimellom vært blaff av interesserte som har ønsker å opprette lignende rutebåter i Vansjø, men har gjerne strandet med det. Ved interessen. Kanskje vil en ny ildsjel en dag forsøke å ta opp tradisjonen igjen – men enn så lenge lever båtturene på Vansjø videre i minnene til de som en gang satt på dekket og lyttet til bølgeskvulpet mens landskapet gled forbi.
Kilder
Aviser og tidsskrifter
Moss Tilskuer (flere utgaver mellom 1881–1892)
Moss Aftenblad (flere utgaver mellom 1904–1918)
Moss Avis (flere utgaver mellom 1911–1995)
Moss Socialdemokrat (1922)
Moss Dagblad (flere utgaver mellom 1967–1992)
Bøker og publikasjoner
Torodd Hauger – Vansjøboka
Moss Magasinet
Småbylivet i Moss
J.H. Vogt – Moss som sjøfartsby
Østfolds femti fergesteder
Olav Stangerengens historier
Les om de forskjellige båtene
1880–1881 Første båt
1888–1894 Turom
1904–1910 Vansjø «Pædda»
1909-1916 Trafik
1914 Falken
1919-1922 Ellen
1948-1967 Gorm
1992-1999 Vansjøturisten