
Da Kåre Stanger satte i gang med båtturer på Vansjø i 1948, markerte det begynnelsen på en ny æra for innsjøens båtliv. Med motorbåten Gorm kunne både fastboende og tilreisende oppleve Østfolds største innsjø på en komfortabel og naturskjønn måte. Gjennom 18 år fraktet Gorm tusenvis av passasjerer rundt i Vansjø, og ble en viktig del av Moss’ friluftsliv i etterkrigstiden.
Men Gorm var ingen ordinær båt. Den hadde en dramatisk fortid. Opprinnelig bygget i Berlin før andre verdenskrig, ble den brukt av en tysk offiser under okkupasjonen. Da krigen nærmet seg slutten, valgte offiseren å senke båten, sannsynligvis for å hindre at den falt i hendene på de allierte. Etter frigjøringen ble båten hevet og overtatt av Direktoratet for fiendegods, før Kåre Stanger fikk høre om den og kjøpte den. Han satte den i stand og gjorde den til en av de mest populære turbåtene på Vansjø.

Moss Arbeiderblad 25 juni 1948
En båt for opplevelser og folkeliv

Gorm var en slettbygd cruiser med plass til 21 passasjerer foruten mannskap. Den var utstyrt med en liten kabin hvor det ble solgt forfriskninger underveis, og med en toppfart på 8 knop kunne den manøvrere i de fleste deler av Vansjø. Den gikk særlig i rute rundt Dillingøya, men var også en favoritt for utflukter til steder som Elverhøy, Store Kværnøya og Årvoldtangen.
Hver søndag gikk Gorm faste turer rundt Vansjø, mens den på hverdager ofte ble brukt til kortere ruter. I tillegg kunne den leies av sluttede selskaper, og den ble hyppig benyttet av foreninger, skoleklasser og firmaer som ønsket en hyggelig båttur.
Kåre Stanger, som eide og førte båten, var mer enn bare en kaptein – han var en historieforteller, en kunnskapsrik naturvenn og en levende guide til Vansjøs rike dyreliv og historie. Han var kjent for å dele sin enorme lokalkunnskap under turene, og ble etter hvert omtalt som «Vansjøkongen». I tillegg til å drive Gorm, drev han også kafé på Krapfoss, og bukta utenfor hjemmet hans ble på folkemunne kalt «Stangerbukta». I tillegg var Kåre Stanger en dyktig bokser, maler og fotograf.
Minnene fra barndommens utflukter
For mange mosseborgere var Gorm en del av barndommens minner. Spesielt søndagsskolebarna i Moss Pinsemenighet husker godt de store turene med Gorm. I 1950 kostet det 50 øre for barna å være med, mens voksne betalte 2 kroner tur-retur. Barna fikk utdelt gratis melk, mens kaffe, mineralvann og iskrem kunne kjøpes om bord. For mange var dette en av årets store hendelser, hvor de pakket med seg niste, pledd og badetøy og satte kurs mot Elverhøy eller andre idylliske steder i Vansjø.
Også på private turer var Gorm en favoritt. Karin fortalte hvordan hun som barn dro med båten til Elverhøy, mens Rune husket en klassetur til Store Kværnøya.
Et dramatisk møte med fiskeørnen
En spesiell hendelse fant sted 19. august 1966, da passasjerene om bord på Gorm fikk se en fiskeørn slå ned like foran båten og fange en fisk. Dette var en opplevelse som gjorde inntrykk på mange, og viste hvordan turene med Gorm også var en mulighet til å oppleve Vansjøs dyreliv på nært hold.
Slutten for Gorm

Til tross for mange suksessrike år, begynte vedlikeholdet av båten å bli en stadig større utfordring. Sommeren 1961 var turiststrømmen lavere enn vanlig, og Stanger vurderte å gi seg. Men interessen tok seg opp igjen, og han fortsatte noen år til. Likevel var det klart at båten begynte å bære preg av tidens tann. De strenge kravene fra Veritas gjorde det stadig dyrere å holde Gorm i drift, og i 1967 valgte Kåre Stanger å selge båten til en ung mann i Våler. Gorm gikk dermed fra å være en folkekjær turbåt til å bli en privatbåt, og med det var en epoke over.
Mange mossinger følte et visst vemod da nyheten kom. Gorm hadde i nesten to tiår vært den mest tilgjengelige måten å oppleve Vansjø på for dem som ikke hadde egen båt. Nå var det ikke lenger mulig for foreninger og firmaer å arrangere hyggeturer på innsjøen, og en viktig del av friluftslivet i Moss forsvant med Gorm.
Hvor Gorm til slutt havnet, er uklart. Kabinen ble visstnok solgt separat og kanskje brukt som campingvogn. Men for de som en gang satt om bord og lyttet til Stangers historier mens Gorm gled sakte over speilblankt vann, vil båten alltid være en del av barndommens og ungdommens beste minner.
Kilder
Aviser og tidsskrifter
Moss Tilskuer (flere utgaver mellom 1881–1892)
Moss Aftenblad (flere utgaver mellom 1904–1918)
Moss Avis (flere utgaver mellom 1911–1995)
Moss Socialdemokrat (1922)
Moss Dagblad (flere utgaver mellom 1967–1992)
Bøker og publikasjoner
Torodd Hauger – Vansjøboka
Moss Magasinet
Småbylivet i Moss
J.H. Vogt – Moss som sjøfartsby
Østfolds femti fergesteder
Olav Stangerengens historier
Les om de forskjellige båtene
1880–1881 Første båt
1888–1894 Turom
1904–1910 Vansjø «Pædda»
1909-1916 Trafik
1914 Falken
1919-1922 Ellen
1948-1967 Gorm
1992-1999 Vansjøturisten