1909-1916 Trafik

Motorbåten «Trafik» (1909–1916): En viktig del av båtrutene på Vansjø

Trafik ved Krogsvold i Vansjø

Etter suksessen med dampbåten Vansjø kom motorbåten Trafik, en mindre båt med plass til 38 passasjerer. Den gikk i fast rute mellom Krapfoss og Roos, en viktig forbindelse for folk i områdene rundt Vansjø. Trafik skilte seg fra forgjengeren ved å ha vanlig båtskrog og propell i stedet for skovlhjul. Opprinnelig var den utstyrt med en tosylindret, firetakts bensinmotor med batteritenning, men denne viste seg raskt å være problematisk. Motoren ble derfor byttet ut med en ensylindret, totakts Mohawk-motor på 6 hestekrefter, utstyrt med magnettenning. Mohawk-motoren ble markedsført som drivstoffeffektiv, særlig med tanke på bruk av parafin, men i praksis var dette ikke helt vellykket.

Lokalt initiativ bak båtruten

Det var mossefolk som nok en gang tok initiativ til båttrafikken. Et aksjeselskap ble dannet, hvor flere kjente navn fra byen var involvert: Brødrene Mathis og Alf Mathisen, brødrene Hans og Alf Kure samt urmaker Rustad. Også en bygdemann, Laurits Roos, var med på å finansiere og organisere driften.

For å sikre en smidig drift av båtruten ble det satt opp enkle bryggeanlegg ved de viktigste anløpsstedene, med Roos som endestasjon. Trafik gikk fra Roos tirsdag og fredag morgen, brukte omtrent to og en halv time til Moss, og returnerte på ettermiddagen, med ankomst ved 18-tiden. For å gjøre det praktisk for båtføreren å overnatte, leide selskapet et rom på Søndre Roos.

Utvidelse med godstransport

For å utnytte båten og ruten bedre, ble det etter hvert anskaffet to store lørjer, hver med kapasitet til å frakte opptil 20 tonn ved eller tilsvarende last. Dette var en stor fordel for skog- og trelastnæringen i området, da tømmer og andre varer nå kunne fraktes rimelig over Vansjø i stedet for å bli transportert på dårlige veier.

Populære spesialturer

Motorbaaden Trafik ble også brukt til spesialturer, og en av de mest kjente var St. Hansaften i 1909. Fra klokken 18 om kvelden til 06 om morgenen gikk båten i skytteltrafikk mellom Moss, Aarvoldtangen og Mellomsteder. På Aarvoldtangen var det servering av kaffe, brus, selters, vørterøl, smørbrød og kaker – i tillegg til sigarer og sigaretter for dem som ønsket det. En tur-retur-billett kostet 30 øre.

I august samme år ble det arrangert en lysttur rundt Storefjorden. Dersom et tilstrekkelig antall passasjerer meldte seg, kunne folk få en naturskjønn båttur fra Moss til Roos og videre rundt øyene i Vansjø. Billettene kostet 1 krone og 50 øre, og turen varte fra klokken 8 om morgenen til rundt klokken 14.


Moss Avis 9 juni 1911

Slutten på en epoke

Etter å ha vært en fast del av trafikktilbudet på Vansjø i flere år, forsvant Trafik fra avisene i 1916. Det var siste gang båten ble nevnt i forbindelse med rutetrafikken. To år senere, i 1918, ble A/S Trafik formelt oppløst. Selskapets eiendom ved Vansjø ble solgt, inkludert motorbåten og lørjene. På den 200 kvadratmeter store tomten var det blitt anlagt en slip for vedlikehold av båtene.

Blant de som førte båten gjennom årene, var Anton Krogsvold, Mathis Mathisen og Jørgen Vesterås. Mot slutten av krigen kjøpte bryggerieier Heilmann opp alle aksjene i Trafik, men selv om han eide selskapet, ble det aldri satt i gang noen ny rutetrafikk på Vansjø.

Kilder

Aviser og tidsskrifter
Moss Tilskuer (flere utgaver mellom 1881–1892)
Moss Aftenblad (flere utgaver mellom 1904–1918)
Moss Avis (flere utgaver mellom 1911–1995)
Moss Socialdemokrat (1922)
Moss Dagblad (flere utgaver mellom 1967–1992)

Bøker og publikasjoner
Torodd Hauger – Vansjøboka
Moss Magasinet
Småbylivet i Moss
J.H. Vogt – Moss som sjøfartsby
Østfolds femti fergesteder
Olav Stangerengens historier

Les om de forskjellige båtene
1880–1881 Første båt
1888–1894 Turom
1904–1910  Vansjø «Pædda»
1909-1916 Trafik
1914 Falken
1919-1922 Ellen
1948-1967 Gorm
1992-1999 Vansjøturisten