Vansjø «Pædda» – et nytt forsøk på rutefart på Vansjø (1904–1910)

På begynnelsen av 1900-tallet gjorde mossefolk et nytt forsøk på å etablere en fast rutebåt på Vansjø, etter at dampbåten Turom hadde hatt sine utfordringer på 1890-tallet. Denne gangen skulle det bli en motorbåt, og håpet var at en mer moderne farkost ville være bedre egnet til å trafikkere de smale og grunne farvannene i innsjøen.
Blant initiativtakerne var garverimester Karl Texnes, en mann med røtter fra Texnæs i Våler. Sammen med andre investorer dannet han i 1904 aksjeselskapet A/S Vansjø, med en fullt innbetalt aksjekapital på 5000 kroner. Målet var å drive både passasjer- og godstransport på Vansjø, og for dette formålet ble det bestilt en motorbåt fra Lysekil Mekaniske Verksted i Sverige.
En ny type båt for Vansjø
Den nye båten, som fikk navnet «Vansjø», var en smal, grunngående farkost utstyrt med en 12-hesters Skandia totakts glødehodemotor som gikk på parafin. Den ble spesiallaget for å kunne manøvrere i de trange sundene i Vansjø, og for å unngå grunnstøting hadde den skovler som lignet et vannhjul plassert helt akter. Disse gikk ikke dypere enn kjølen, noe som gjorde det mulig å navigere trygt over undervannsskjær og andre hindringer.
Det var stor forventning knyttet til båten, og folk gledet seg til å se hvordan den nye teknologien ville fungere i innsjøen. Moss Aftenblad meldte 14. april 1904 at båten var bestilt og ventet ankommet i begynnelsen av mai. Men alt gikk ikke etter planen – en streik ved verftet i Lysekil førte til forsinkelser, og båten kom ikke til Moss før ut i juni.
Da Vansjø endelig begynte å trafikkere ruten, var begeistringen stor. Folk møtte opp på brygger, odder og fjellrabber langs ruten for å få et glimt av den nye farkosten. En av de praktiske fordelene var at passasjerer kunne gå om bord hvor som helst langs ruten – det var bare å vinke til båten, så la den til for å plukke opp folk.
Endring i styret
Generalforsamling afholdtes igaar i A/S „Vansjø“.
Efter at det ved Lodtrækning var bestemt, at Kjøbmand L. P. Sterud og Garver Carl H. Texnes skulde udgaa af Bestyrelsen, foretoges Valg paa nye Bestyrelsesmedlemmer med det Udfald, at Garver Texnes gjenvalgtes og som nyt Medlem valgtes Kjøbmand Laurits Hansen.
De gjenstaaende Medlemmer af Bestyrelsen er T. H. Nore og Carl Gabrielsen.
Til Suppleanter for Bestyrelsen valgtes Kjøbmand L. P. Sterud og Redaktør Bjørn Kristensen. Kassereren (T. H. Nore) og Revisoren (Johs Kure) gjenvalgtes.
Til Formand i Bestyrelsen gjenvalgtes Hr. T. H. Nore enstemmig.
Moss Aftenblad 27 april 1905
Brygga på Neset og de første rutene

Båtens faste brygge i Moss lå på Neset, der kraftstasjonen senere ble bygget. Her ble det satt opp billettbod og gjerde, slik at det ble en mer ordnet påstigning enn det hadde vært for Turom. Båten fikk raskt navnet «Vansjøpædda». På alle bilder ligger Vansjø ved Krogsvold.
Båten hadde plass til rundt 40 passasjerer og brukte omtrent 2,5 timer på turen opp til Roos. Den var laget for tyngre bruk, og motoren var opprinnelig beregnet på fiskebåter. Det viste seg raskt at dette førte til noen ulemper – motoren bråkte og ristet voldsomt, og den intense parafinlukten gjorde reisen til en mindre behagelig opplevelse enn mange hadde sett for seg.
Motorstopp og tekniske problemer ble dessverre en gjenganger. Anton Krogsvold, den kjente båtføreren, fikk stadig bryne seg på utfordringer med motoren. Noen ganger var det småting som kunne fikses underveis, men det skjedde også at båten måtte taues tilbake til Moss.
Vurdering av sikkerheten

I juli 1905 gjennomførte Tilsynskommisjonen for passasjerskip i Fredrikshalds distrikt en grundig gjennomgang av båten. En prøvekjøring rundt Dillingøya viste at båten var mer stabil enn året før, og kommisjonen erklærte den trygg for videre drift.
Moss Aftenblad 14. juli 1905 skrev at Vansjø nå var en av de mest behagelige utfluktene man kunne ta, spesielt på varme sommerdager. Dette var kanskje en litt optimistisk beskrivelse – for mange passasjerer var bråket, ristingen og lukten fortsatt en utfordring, men båten var i det minste blitt mer styringsdyktig.
Populære utflukter og faste arrangementer
En av de faste turene var utflukten med Losjen til Noresletten. Dette var sommerens høydepunkt for mange barn, som gledet seg hele året til denne turen.
Vansjø ble også leid ut til ulike foreninger og grupper, blant annet Totalavholdsforeningen, Søndagshjemmet for unge kvinner, Ynglingsforeningen og Søndagsskolen til Logen. Ombord kunne passasjerene kjøpe øl, mineralvann og enkel bevertning, noe som gjorde turen litt mer komfortabel.
Problemene vokser
Etter hvert ble problemene med Vansjø så store at det ikke lenger var lønnsomt å holde den i trafikk. Motorproblemene fortsatte, og driftskostnadene ble høyere enn forventet.
Situasjonen ble etter hvert så frustrerende at folk laget en egen sang om båten. Den beskrev utfordringene den hadde med fiskegarn, bønder som forbannet den, og den evige lukten av parafin:
Vansjø, „Vansjø“ du smertens barn,
snart er din livsvandring ude.
Og mange var disse fiskegarn,
som stadig lå i din rute,
og bonden banna og mjølka surna,
og maskinen han reint ut gulna,
av parafin, av parafin.
En annen strofe beskrev hvordan en snekker i Kongens gate drev et motorverksted som bråkte like mye som Vansjø. Det var tydelig at båten hadde skapt sterke følelser hos både passasjerer og omgivelsene.
Slutten for «Vansjø» – solgt til Syd-Amerika
I 1910 ble det besluttet å ta Vansjø ut av rutetrafikken for godt. Ifølge enkelte kilder ble båten solgt til Syd-Amerika, hvor den skulle brukes på grunne elver. Det finnes imidlertid ingen konkrete bevis på dette, og det er like sannsynlig at den ble solgt til en annen norsk eier eller demontert.
Kilder
Aviser og tidsskrifter
Moss Tilskuer (flere utgaver mellom 1881–1892)
Moss Aftenblad (flere utgaver mellom 1904–1918)
Moss Avis (flere utgaver mellom 1911–1995)
Moss Socialdemokrat (1922)
Moss Dagblad (flere utgaver mellom 1967–1992)
Bøker og publikasjoner
Torodd Hauger – Vansjøboka
Moss Magasinet
Småbylivet i Moss
J.H. Vogt – Moss som sjøfartsby
Østfolds femti fergesteder
Olav Stangerengens historier
Les om de forskjellige båtene
1880–1881 Første båt
1888–1894 Turom
1904–1910 Vansjø «Pædda»
1909-1916 Trafik
1914 Falken
1919-1922 Ellen
1948-1967 Gorm
1992-1999 Vansjøturisten